Är yttrandefrihet en åsiktsfrihet?

Allmänt / Permalink / 0

Det va ett tag sen jag skrev på denna sida, men bloggen finns inte för att jag skall använda den som en dagbok. Jag delar med mig av händelser från dagen eller den verklighet som jag får uppleva eller utsatts eller utsätts för.

Nu är det kanske så att flertalet människorna fullständigt skiter i vad jag skriver men en sak skall ni veta att även du som läser detta är en människa av kött och blod med egna förhoppningsvis känslor och åsikter.

Om man inte kan ta del av andra människors känslor och åsikter så skall man själv inte förvänta sig stöd från vänner, bekanta eller samhället den dagen något händer då man tror att vissa saker är dom du anser och vill att saker skall vara.

Som ett litet exempel så kan vi ta om du råkar ut för en skada eller olycka och blir långtidssjukskriven så kommer även du den dagen få se hur bra ekonomiskt du kommer att få det och sen svära och kasta skit på hur bra alla sjukskrivna bidragstagare har det, eller så inte. När man inte sitter där är det väldigt lätt att kalla dessa människor för allt skit man kan hitta på för det är roligare att var en del av detta hat. Det handlar snarare om den egna människosynen än själva sakfrågan. Orsakerna till att man är sjuk eller arbetsoförmögen kan vara många.

Även du som är ung idag kommer en dag att bli pensionär eller sjuk någon dag vare sig du idag tro det eller inte, Jag hoppas att du den dagen även har kvar den inställningen du idag har när du är ung om hur du vill att ditt liv skall vara på ålderns höst eller vilket stöd du skall ha om den dagen kommer då du drabbas av något.

Redan idag kanske man skall ställa sig frågan vad är egentligen en social trygghet?
Är social trygghet samma sak som allt annat så kallat sosseskit som vissa slänger ur sig. Det kanske är så att man faktiskt är emot all form av social trygghet och anser sig klarar sig bäst själv utan att vara i behov av all form av social trygghet och det är en åsikt och den har man rätt till också.

Även om man nu råkar vara eller vill vara ekonomiskt oberoende så tror jag själv faktiskt att det finns ett behov av någon form av social trygghet för dom andra dåliga och misslyckade människorna som då kanske inte lever upp till den så kallade eliten i dagens samhälle och är i behov av någon form av hjälp. Men om det gäller hur din farmor eller mormor behandlas av vården, hemhjälpen mm så är det fel på politiken och inte handlar det om den egna inställningen om att man inte skall vara en kommunistisk sossejävel som ”fuckat” upp hela systemet för din mormor eller morfar.

För nog är det så att borgarna i landet vill ha en väl fungerande åldringsvård för landets sjuka vuxna, barn och gamla. En väl fungerande vård och omsorg för landets medborgare

Ja då kanske jag också skall förakta detta kommunistiska sossepack som sabbar all trygghet i landet och ser till att bensin, vin och öl ökar i pris. Att sen mat blir så dyr så att många idag faktiskt drabbas av matkostnaderna är inget att bry sig om för det är också en kommunistisk tanke att alla skall ha råd till mat.

Är du en riktig människa idag så är du inte av en avvikande åsikt gällande allt, det kanske gäller att man har en annan politisk värdering än din egna ja då är du en dålig människa. Konstigt nog så är det ännu inte olagligt att yttra sig kränkande om en annan människas politiska värderingar men akta dig för om det gäller religiösa eller etniska frågor, för då är det allvarligt och man kan utsättas för både det ena och andra medans samtidigt som de riktiga människorna som talar om vikten av åsiktsfrihet och yttrandefrihet som den ”riktiga” människan ser det samtidigt som man applåderar i takt med stöveltrampet och rättar in sig i ledet.

Yttrandefrihet och åsiktsfrihet som jag ser det betyder INTE det jag tycker och tänker eller tror eller inte tror på. Vem skall bestämma vad som är rätt eller fel åsikt om man nu skall ha en demokrati och vem skall bestämma hur och vad jag säger något.

Jag kan faktiskt respektera andra människors åsikter och rätten till dom i både bild, tal eller skrift men det betyder inte att jag delar deras åsikter.

Till top