Jag avgick från delegationen EFTER avslutade förhandlingar inte under eller innan.

Allmänt / Permalink / 0
Det är med en känsla av oro och ovisshet då även jag nu väljer att lämna Förhandlingsdelegationen i Botkyrka.

Idag ber man om information gällande avkastningskrav mm och andra handlingar men man bemöts bara med en tystnad. När man vill ha en information så får man en annan med motiveringen ”det var ju detta ni ville ha” Om ni går igenom mailen om vilket underlag man vill ha så skall ni se om ni vill vad som inte skickats ut eller inte.

Förhandlingarna och förändringarna som sker inom vår organisation är för mig svåra att förstå, idag och jag kan inte ställa mig bakom det sätt som p-platsfrågan förhandlas. Det handlar snarare om ett val där valen handlar om att godta ett förslag till ett beslut från fastighetsägaren eller låta hyresmarknadskommittén avgöra förslaget till ett beslut.

Även när det gäller den systematiserade hyran så är kunskapen kanske inte den bästa men man förlitar sig från HGF att bostadsbolaget skall utbilda HGF´s förtroendevalda i förhandlingsdelegationen. Kanske även regionen skall använda sig av den utbildningskanalen. När den senaste poängen som vi ville ha för 2018 så blev det tydligare vad man pysslat med.

I min värld bör förhandlingar vara ömsesidiga, där vår organisation inte bara accepterar prisökningar utan aktivt deltar i att forma besluten. Det är svårt för mig att acceptera en situation där vi verkar stå med hatten i handen och godkänna förändringar utan att kritiskt granska och diskutera dem.

Det har kommit till min vetskap att mycket har förändrats inom Hyresgästföreningen (HGF) utan att jag eller någon annan i delegationen har fått tillräcklig information. Det verkar som små detaljer kanske men, allt är nytt och inget gammalt gäller längre idag oavsett vilken fråga det handlar om.

Även vice regionstyrelseordförande informerar på ett delegationsmöte om att nu är det nya tider nu som gäller och fastighetsägarna vill införa marknadshyror på p-platserna och det måste vi finna oss i. Förra året var det Huge i Huddinge och i år är det Botkyrkas tur.

Systematiseringen av p-platser ges upp med motiveringen att bostadsbolaget inte vill behålla den då den innehåller för många parametrar där vissa kan gynnar oss hyresgäster. Även denna fråga ställer sig HGF bakom.

Allt som hände i går är gammalt och nu är allt nytt men man står upp för bostadsbolaget och ägnar väldigt lite tanke till både medlemmar och hyresgäster idag då man ständigt försämrar för oss hyresgäster.

Även hyresgästmedgivande är ett minne blott och en ickefråga likväl som begreppet rätten till Boinflytande som man nu även från HGF´s sida anser sig vara överskattat. Ja även här va motiveringen den samma att nu har vi ett nytt Boinflytandeavtal. Som skall vara bland Stockholms bästa avtal.

Jag upplever att vi idag talar olika språk och att detta år har varit det mest förvirrande jag varit med om. Jag erkänner att jag känner mig vilse, men jag tror på vikten av att vara delaktig. Det handlar inte om "ni mot vi," utan om gemenskap och att gemensamt forma beslut som påverkar oss alla.

Jag ber om förlåtelse om mina åsikter har föranlett obehag för någon i delegationen. Min önskan är att, i januari eller så snart som möjligt, genomföra utbildning för både befintliga och nya medlemmar i delegationen. Endast genom ökad förståelse och delaktighet kan man skapa en framtid där våra röster verkligen hörs och påverkar besluten.

Vad är du själv nöjdast med vad du som förtroendevald eller personal har åstadkommit under 2023 som du även kan står upp för själv? Med den anledningen så kliver jag av denna delegation och hoppas att bostadsbolagets utbildning av Hyresgästföreningens förtroendevalda kommer att vara givande för både medlemmar och hyresgäster i Botkyrka.

Vet inte riktigt vad mera man vill uppnå gällande förhandlingarna i Botkyrka. Kanske det har varit för bra förhandlingsklimat tidigare så att man har blivit bortskämd. Jag sitter i delegationen för medlemmarnas och hyresgästerna inte för att man skall vara kompis med personalen på Botkyrkabyggen. Bostadsbolaget har tillsammans med ansvariga i HGF tagit bort ganska mycket för medlemmar och hyresgäster idag utan att man ens bryr sig.

Men vem vet kanske HGF återinför sina riktlinjer igen i Stockholm för förhandlingsarbetet som man uppenbarligen plockat bort eftersom dom inte längre finns och ersatts av bara förhandlingsrutiner. Föreningsstyrelsen borde även kanske få rätten till att ansvara för förhandlingarna i föreningsområdet, men även den biten känns främmande idag.
Till top