Är vi som hyr våran bostad andraklassens människor?

Allmänt, Bostäder, Politik / Bostadspolitik, Hyresgästföreningen, bostäder, hyresrätt, åsikt / Permalink / 0

Måste berätta om ett konstigt telefonsamtal som jag fick i veckan. Det var ett undersökningsföretag
som hade fått ett uppdrag av Botkyrkakommuns allmännyttiga bostadsbolag AB Botkyrkabyggen
hade beställt och frågade om jag hade tid att svara på ett par frågor vilket bara skulle ta några
minuter som vanligt.

Med den erfarenheten som jag har så kunde jag inte låta detta vara utan blev lite nyfiken på vad nu
Botkyrkabyggen har i sina tankar och vad dom vill undersöka mede denna utfrågning.

Sagt och gjort så började herren på andra sidan luren att prata om jag hade planer på att flytta och
vart jag i så fall skulle flytta om jag skulle bo kvar i Botkyrka.

Jag blir lite förvånad när alla alternativ som dom undrar om jag vill flytta till ligger i Södra Botkyrka?
Norra Botkyrka kommer aldrig på tal i denna utfrågning men det är uppenbart att Botkyrkabyggen
inte har några tankar på att det ens finns ett norra Botkyrka.

Jag utfrågas om jag vill betala si eller så mycket mera för en upprustad lägenhet istället för att flytta
till en nybyggd lägenhet. Sen avslutar man med frågan om jag är villig att flytta till typ Riksten och
betala över 14 000kr i månadshyra?

Är det så att denna kommun styrda av socialdemokraterna redan idag tillsammans med sitt
allmännyttiga bostadsbidrag börjar att planera för att bygga nya bostäder den dagen det blir en
borgerlig regering i landet kanske redan nu till valet.

En sak är säkert att Socialdemokraterna ville tillsammans med dom borgerliga partierna släppa
hyrorna fria när det gäller nyproduktion och inte kommer dessa nyproduktionshyror att vara så låga
som möjligt utan dom kommer att sättas efter hur stor betalningsförmågan finns på
hyresmarknaden i det aktuella området.

Man skall inte heller glömma bort Hyresmarknadskommitténs inlämnade förslag om att lägesfaktorn
även skall vara avgörande för att kunna ta ut en högre hyra.

Ja det finns förhoppningsvis ingen blåögd människa som tror att ett borgligt parti kommer hota att
fälla regeringen om man inför fri hyressättning. Det kommer inte spela någon roll den dagen utan det
kommer bara vara att gilla läget för oss människor som hur våra lägenheter.

Ingen trodde att Abba skulle komma ut med en ny skiva men det gjorde dom så även
Hyresgästföreningens medlemmar kanske en dag kommer att förstå att dom är Hyresgästföreningens uppdragsgivare och så länge både Hyresgästföreningen och deras medlemma
aktivt skiter i frågan om hyrorna i detta land så kommer det att vara en ickefråga som bekämpas av
snart alla riksdagspartier och Hyresgästföreningen med deras medlemmarna som inte heller har
något emot allt högre hyror.

Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder har tidigare varit väldigt tydlig till sin
inställning till oss människor som bor i hyreslägenheter att hon prioriterar bara barnfamiljer. Hon vill
ha högre bostadsbidrag och bostadstillägg så att som har det jävligt skall ha en bostad, vi andra
skall hålla käften och betala.

Dags för Hyresgästföreningen att revidera sina stadgar och åsikter. En bra bostad till en rimlig
kostnad. Rimlig kostnad för vem?

Till top